Idag åkte jag in till ett regnigt, centralt Sydney för att i ensamhet reflektera över min konstnärliga gestaltning. Det är svårt att fundera och vara "närvarande" i sin process när man i ett hus omges av sju människor. Så, jag tog mitt pick och pack (min dator) och begav mig in till centrum för lite ensamtid. För att tänka.
Jag har funderat på spår. Spår och IUP. Häromdagen var jag ute och plockade spår, fysiska sådana, från människor. Sökandet resulterade i diverse skräp som folk lämnat efter sig. Det jag hittade lade jag ned i en plastpåse och tog med hem. Jag har inte öppnat påsen sedan dess. Vet faktiskt inte vad jag vill med dem.
Att vara i en process är inte helt lätt alla gånger. Jag har kommit på mig själv med att jag ständigt söker svar, svar som kan förklara vad jag egentligen undersöker. Jag avskyr att inte ha kontroll över situationen, att jag inte vet vad jag håller på med. Att resultatet är så långt bort.
Samtidigt fascineras jag över denna process. Jag tänker på Ernst Billgren och hans svar på vad konst är. "Ett sätt att tänka". Är det det jag håller på med nu? Jag befinner mig just i en konstnärlig gestaltning och under några veckor framåt kommer jag att slitas mellan olika tankar och idéer. Hur bedömer man sådant i skolan? Bedöms det överhuvudtaget?
Jag återgår till Justin Gignac och hans kuber med skräp. Jag tycker att de är fantastiska. Verkligen. Jag finner en tjusning i att få en inblick i "andras" spår genom en glas- eller plastkub. Det är som en inbjudan "titta vilka spår som folk lämnat efter sig!". Jag skulle vilja ta det vidare. Hur skulle det vara att gestalta mina tankar? I en kub?
Varför? Jag vet inte om jag har något svar på det ännu, men det jag tänkt så länge är följande; de fysiska spår jag funnit från Fresh Water i Sydney har lett mig vidare till att fundera vad det är för slags spår jag vill samla in. Jag vet inte. Jag är fortfarande i en process beträffande det. Vid vidare fundering reflekterade jag över Justin Gignacs konstverk, hur han samlar skräp och placerar i kuber att studera. Jag gillar tanken med kub. Jag tycker om att kuben uppvisar spår, spår som man inte kan ta i. Enbart studera. Men, vad är det för spår som ska uppvisas? IUP? Jag kontaktade Ingemar på arkivmynidgheten idag och frågade om jag kunde få ut fyra stycken elevers IUP-planer från 9:an. Dock vet jag inte om jag vill ha dem längre. På färjan in till Circular Quay idag satt jag och studerade Sydneys hamn samtidigt som jag funderade över vad jag håller på med i gestalningsprojektet. Vad jag kunde konstatera är att jag befinner mig i en tankeprocess. Som fan! Det jag verkligen vet just nu är att jag TÄNKER. Jag gick tillbaka till Ernst Billgren, hans svar på frågan "vad är konst?". "Ett sätt att tänka". Vad som slog mig därefter är hur tankar bedöms i bildämnet och kunde snart konstateras att de sällan bedöms i samband med slutprodukten i bildämnet. Det är en avsaknad på tankar. De synliggörs inte. Vygotskij nämner att människans beteenden innehar två grundläggande handlingar; den ena är den återskapande handlingen, den andra är den kreativa. Den återskapande syftar till att reproducera sådant som redan existerar, befinliga ting (om jag inte minns fel) och den kreativa handlingen syftar till att skapa någonting nytt. Emellanåt kan jag känna (utifrån den erfarenhet jag har) att den kreativa handlingen inte riktigt får samma utrymme som den återskapande handlingen i bildämnet. Hur kommer det sig? Är det så att bildämnet enbart ska innefatta avbildning? Om konst är ett sätt att tänka, varför får den inte utrymme i ämnet Bild? Jag tycker att det är underligt. Bildämnet har länge varit ett så kallat "teckningsämne", och är kanske fortfarande? Jag skulle vilja påstå att så är fallet. Mestadels i alla fall. Hur skulle det vara att samla alla mina tankar som pågår i detta projekt och göra en gestaltning av dem? Kanske skulle jag kunna placera dem i en kub? Titeln - tankeprocess?
Hmm. Det snurrar i mitt huvud. Jag får se till att göra en tankekarta inom kort.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar