Jag har även funderat och börjat arbeta med IUP (Individuella utvecklingsplaner). Dessa handlingar är offentliga handlingar som vem som helst kan hämta ut. Individuella utvecklingsplaner följer varje enskild elev under dess utveckling i grundskolan. Läraren ska alltid i en IUP utgå från vad skolan kan erbjuda eleven.
Jag måste medge att när jag fick kännedom om att dessa handlingar var allmänna sådana så blev jag smått orolig. Tänk att vem som helst kan gå ut och hämta ut en enskild elevs individuella plan om dess skolgång. Jag började med att fundera utifrån mig själv och utifall mina fanns kvar. Finns något spår av mig arkiverat? Jag beslöt mig för att kontakta arkivmyndigheten i Vnersborgs kommun (där jag gått i grundskolan) för att ta reda på saken. Ingemar på arkivmyndigheten kunde snabbt konstatera att mina IUP vid gallring hade "tagits borts" och inte nu längre finns tillgängliga. Vad som däremot fanns kvar var mina elevhälsoprotokoll sedan första klass i grundskolan. Vidare fanns även min första teckning arkiverad.
Det var intressant att ta del utav dessa uppgifter och jag har funderat mycket sedan dess. Jag ser det som att IUP är någon form av spår, ett spår som man elev inte själv kan påverka. Jag vill undersöka spår som människor i min omgivning inte kan komma åt och som de heller inte kan påverka. Jag befinner mig just nu på andra sidan jorden, i Australien, och jag kommer få jobba på med min gestaltning härifrån med start från idag. Jag tänker gå ut och samla spår i Sydney från dess invånare. Jag dokumenterar härifrån och jag kommer att koppla spåren till IUP.
IUP, som jag ser det, är spår av elever som de själva inte kan påverka. Samtal sker med eleven, men i slutändan är det läraren som nedtecknar vad som sagts. Men gestaltning ska innehålla spår av människor och genom att de finns på andra sidan jorden kan de heller inte "komma åt" (påverka) min slutprodukt. Jag börjar här och nu.
/Hanna
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar