fredag 12 november 2010

Okej.

Det har tydligen skett ändringar. Jag får inte längre skriva en uppsats, utan måste göra en gestaltning och nu måste jag ta det från där. Det gäller att nu blogga varje dag för att hinna ikapp samt redogöra för vad det är som jag undersöker. Jag har funderat under natten. min situation just nu är att jag befinner mig på andra sidan jorden och det påverkar mig; jag kan inte få handledning på samma sätt som de andra, så jag får försöka klara av detta på bästa sätt.

Jag har gjort en fältstudie under min praktiktid på ABF i fyra veckor. Den syftar till att visa på hur man kan bedöma i bildämnet på ett annat sätt.

Ernst Billgren har skrivit  boken Vad är konst? (2008) i vilken han besvarar frågor som är riktade mot ämnet konst. Han besvarar frågorna med ett kort och ett långt svar. Likt titeln lyder den sista frågan "Vad är konst?" på vilken Billgren svarar "ett sätt att tänka". Om konst är ett sätt att tänka kan jag många gånger känna att inte det får utrymme i bildämnet. Vidare är det sällan något som bedöms i bildämnet. Vygotskij har skrivit boken Fantasi och kreativitet i barndomen (2006) och i boken menar författaren att människan innehar två grundläggande typear av handlingar/beteenden; den ena handlingen innebär ett återskapande - att vi reproducerar sådant som redan existerar, den andra handlingen syftar till att skapa någonting nytt och att vara kreativ.

Många gånger kan jag känna/uppleva att den återskapande handlingen får mest utrymme i bildämnet - att eleverna arbetar med att skapa former, komposition och valörskala genom att avbilda. Det innebär enligt mig att läraren på ett lätt sätt kan hänvisa vad som är rätt och fel på elevernas bilder - när det exempelvis kommer till stilleben. Den andra handligen, den kreativa, har jag sällan skådat. Men syftar bildämnet enbart till att avbilda det "vi ser"? Vidare finns ett myntat begrepp som lyder "Red pen mentaly". Detta grundades av John Hofendahl (om jag inte minns fel) och innebär att utifall läraren utgår från vad som är rätt och fel i sin undervisning, så kan det skapa en felrädsla hos barnet som bidrar till att lusten att lära på sikt hämmas. Det här är vad jag upplever hända i bildämnet. Många gånger har jag hört elever uttrycka sig "jag kan inte rita". Jag misstänker att erfarenheterna de bär med sig har påverkat barnet i sin utveckling. Gör eleven hela tiden "fel", kan jag förstå att barnet inte upplever bildämnet speciellt givande.

Men, om den kreatvia handlingen skulle få mer utrymme? Skulle kreativiteten dödas då? För att bildämnet ska få en högre status tror jag att det är viktigt att visa på att man kan förändra innehållet i ämnet. Avbildning är intressant; genom att avbilda lär vi oss "att se". Men, det är minst lika viktigt att den kreativa handligen får utrymme. I kursplanen för bild i grundskolan står bland annat att eleven vid det nioende skolåret ska "kunna analysera och kritiskt granska konstbilder, bilder för reklam och propaganda, nyheter och information i form av tredimensionell gestaltning, stillbilder och rörliga bilder". Genom att göra eleverna medvetna om sin egen läroprocess kan de troligtvis lära sig ha ett kritiskt förhållningssätt till övriga konstverk i samhället. Vad vill konstnären säga?

Ovan bildämnet även ska syfta till att barnen får utlopp för den kreatvia handligen (mer i bildämnet) tror jag även att bedömningen bör studeras och ändras så att den kan anpassas efter kreativiteten. Process och slutprodukt kan följas åt för att se hur eleverna både tar sig an uppgiften; hur de väljer ut sina material och varför, hur de reflekterar, refererar och analyserar kring uppgiften.

För att kunna följa tankeprocessen under skapandet med slutprodukten beaktas elevens tankar. Och om man ska ta till sig av Ernst Billgrens ord om vad konst är, så är det viktigt att kunna följa elevens sätt att tänka. Jag har gjort en fältstudie där 10 av mina elever i ämnet Form fick blogga om sin process om tillverkadet av en mask. De bloggade varje måndag och torsdag och bloggarna lever nu vidare. Jag skulle kunna arbeta vidare med min fältstudie i min gestaltning. Jag vet att bloggarna lever vidare.

http://konflikt2010.blogspot.com/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar