Det var behövligt med handledning idag. Till en början visste jag inte om jag hade så mycket att säga, men det var skönt att föra en diskussion om kuben och mitt förhållande till den. Den är nu utesluten.
Kuben/boxen har haft en innebörd i min gestaltning så här långt och vad jag då syftar till är att den bidragit till en större förståelse över vad jag vill uppnå i mitt projekt. När jag tog upp att jag inte vill ha med kuben i min gestaltning följdes mitt beslut av flertalet frågor kring varför kuben inte ska medverka. Vidare upplevde en del att kuben hade haft en tydlig koppling i min gestaltning.
Jag har under hela projektet känt att mitt förhållande med kuben inte är "äkta". Med det menar jag att jag inte har någon betydelsefull relation till den som ett objekt/föremål. Jag "känner" ingenting för den och jag struntar i om det händer den något. Det som jag istället känner att jag är intresserad utav och som betyder mer för min insikt är begreppet "red pen mentality". Jag skulle till en början skriva en uppsats, men på grund av att det inte fanns handledare så att det räckte blev jag istället ombedd att göra en konstnärlig gestaltning eller ansöka om att få skriva uppsats nästa termin. Jag ville bli klar och jag såg ingen annan utväg än att påbörja en gestaltning med en tillhörande kappa. Därmed är det inte sagt att jag lade mina tankar om uppsatsen åt sidan. Dessa tankar och funderingar har funnits där hela tiden. Varje vecka under gestaltningen har mina tankar om Vygotskijs teorier om människans två handlingar, begreppet "red pen mentality", Billgrens svar på frågan Vad är konst? funnits där och det är dessa funderingar som lett mig till min insikt om hur jag vill förhålla mig till mina elever har sin utgångspunkt. Inte från kuben. Kuben har fått mig att inse det än mer och jag upplever mig inte ha något starkt band till den, det bandet fanns redan där innan jag började arbeta med kuben. Därav ser jag ingen anledning till att ha den med i gestaltningen. Det är orden jag vill åt. Jag vill berätta min insikt, mina tankar kring hur jag vill förhålla mig till mitt yrkesval och hur jag vill bemöta mina elever samt hur jag "ser" på dem. Det är det vesentliga för mig. Det är orden jag vill arbeta med. Min berättelse.
Därav har jag valt att fokusera och dra nytta av den text samt litteratur jag samlat på mig och utgå ifrån den. Det ligger en rad böcker på pallen i vardagsrummet och dessa är källan. Dessa böckers innehåll ska inte ligga och damma till ingen nytta. För mig betyder de mer än så - de är kärnan i min gestaltning. Kärnan till min berättelse om min insikt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar