Då så. Den här veckan har varit relativt intensiv, men också bidragit till ett lugn. Efter förra handledningen fick jag andra tankar beträffande kuben samt hur jag ska avgränsa mitt projekt. Jag upplevde handledningen som informativ och reflekterande. Det var även skönt att få en större inblick i vad de andra arbetar med samt kunna ge respons på deras arbeten.
Under handledningen samtalades det en del om hur min kub ska se ut samt huruvida jag skulle arbeta med flera kuber eller ej. Det sistnämnda diskussionsämnet har jag funderat mycket kring. En eller flera. Om jag ska arbeta med flera kuber vet jag inte riktigt hur jag ska resonera kring dem. Jag är ju en person, enligt min mening resulterar det i en kub. En kub med en massa tankar. Om det tillkommer andra kuber vet jag inte vilka de är; är de andra personer, andra elever i min omgivning? Jag har inte beslutat mig för om jag ska ha flera kuber ännu, vet inte om jag vill ha fler i min gestaltning faktiskt då jag inte vet vad de skulle ha för innebörd och betydelse i min gestaltning. Vet inte vad de skulle fylla för funktion liksom. Hmm, svårt detta.
Jag har i alla fall kommit fram till hur kuben ska se ut. Eller, jag har i alla fall en föreställning om hur den ska se ut. Och nu resonerar jag kring kubEN. Jag har funnit träskivor i klassrummet, Valentas gamla, som jag tänker använda mig utav. För att få till 6 stycken fyrkanter som skulle få plats på dessa skivor kunde kuben uppmätas till 49 x 49 cm (fyra fyrkanter) och två 50,6 x 50,6 cm (två fyrkanter). Jag ska få hjälp utav Arne nere i slöjden på HDK att beskära dessa på måndag klockan 09:00. Han var väldigt hjälpsam och jag är tacksam för hans hjälp! Tänker köpa med mig färg tills på måndag och jag ser framför mig att jag vill ha den svart.
Svart färg upplever jag som en "hård" färg och som enligt mig även är stilren. Den box jag befunnit mig i, som skapats utifrån skolans ramar och ämnenas styrda uppgifter, har varit hård och svår att besegra. Svår att slå sig fri ifrån. Den svarta färgen tror jag kan ge ett ganska aggressivt intryck varpå den förhoppningsvis är estetiskt fin att betrakta.
Jag tror att jag kan sammanfatta mitt projekt utifrån "Red pen mentality" där mina lärare hänvisat till ett rätt eller fel och som skapat en felrädsla hos mig. Jag har aldrig vågat räcka upp handen i matematiken. Felrädslan hämmade min lust att lära och på sikt började jag skolka allt mer, så mycket att jag fick IG i matematik A på gymnasiet. Jag har varit en uthängd elev, ett objekt. Jag har inte fått gå min egen väg i skolvärlden utan har hållits instängd i min kub med mina tankar och formats till en maskin som ständigt överväger det rätta svaret. Det rätta svaret i många ämnen, även i mitt favoritämne bild. Jag minns min svensklärare i högstadiet, IMO, hon var lyhörd och nyfiken på oss elever och där kände jag mig sedd. Jag vill bli en IMO. Som lärare vill jag arbeta för att inte se mina elever som objekt. Jag vill främja deras lust att lära och lyfta fram deras subjektiva tankar. Låta dem tänka utanför kuben och låta dem göra revolt mot skolans stram värld. Upp till kamp!
Det høres jætte bra ut Hanna. Många bra och intresanta tankar. det skall bli kul att få se din kub samt høra hur du tænker gå vidare med den.
SvaraRaderaDitt prosjekt kænns viktigt, særlig nu med Jan Bjørklund som skolminister
Vad gott att du har kommit igång att greja med kuben. Det verkar ju som du själv vill ha bara en kub. Då är det ju bra att du jobbar med bara en kub så länge så får du som om det utvecklas till flera eller stannar vid en. Om du har fler så tänker jag att det är olika sidor av instängdheten eller olika perspektiv på det du försöker uttrycka. Inte att du är flera stycken som person. Lycka till!
SvaraRadera